Evaluering af innovation: Vi skal skubbe på og skaffe svar på de svære spørgsmål

Publiceret 22-08-2017

Vær pragmatisk og find på nye måder at lave evalueringer på. Så er der større chance for at evalueringer bliver brugt og gør en forskel. Sådan lyder rådet fra specialkonsulent i Københavns Kommune.

 

Af Rikke Gredsted Seidenfaden

Indsaml data i en kinabog. Eller hold et gå-hjem-møde i stedet for at forfatte en tyk rapport. Evalueringer behøver ikke munde ud i tykke rapporter, som ender ulæste i skrivebordsskuffen.

Hvis evalueringer skal ud og gøre en forskel, skal man i stedet gøre op med tanken om, at evaluering skal udføres og formidles på en bestemt måde. De skal i stedet gøres relevante for dem, der skal bruge dem og handle på dem.

Sådan lyder det fra Niels Peter Mortensen, specialkonsulent i Socialforvaltningen i Københavns Kommune:

”Vi lykkes først med evalueringer, når vi skaber noget viden, der bliver brugt til noget. I dag bliver der lavet en masse undersøgelser uden, at de bliver læst eller brugt. Min hoveddagsorden er, at man skal få skabt noget evaluering, som skal ud i verden og gøre en forskel”, siger Niels Peter Mortensen, der arbejder i enheden Viden i Anvendelse i Socialforvaltningen i Københavns Kommuner.

Evaluering skal gøre en forskel

I enheden arbejder specialkonsulent Niels Peter Mortensen og hans kolleger på at gøre viden, som for eksempel evalueringer, mere brugbar for forvaltningens ansatte og borgere.

Niels Peter Mortensen holder et læringsseminar på Dansk Evalueringsselskabs årskonference sammen med Sigurd Lauridsen, senior consultant fra COWI.

På læringsseminaret vil de to give praktiske tips og tricks til, hvordan praktikere kan arbejde effektivt og pragmatisk med sine evalueringer, så de også bliver brugt til i praksis:  

”Når den indsamlede viden er nået ud til praktikerne, så fremstår den ofte som noget, der er lavet langt væk fra deres virkelighed og langt væk fra dagligdagen og konteksten uden at tage hensyn til, hvordan praktikerne skal oversætte den til konkret handling,” forklarer Niels Peter Mortensen.

Niels Peter Mortensen

Målret din evaluering: Hvem skal bruge den?

Derfor lyder første råd, at det er vigtigt at målrette sin evaluering og finde ud af, hvem der skal bruge den.

”Nogle gange er det for eksempel nogle andre, der skal bruge evalueringen end dem, der bestiller dem. Derfor er det vigtigt at spørge, hvordan man får skabt noget viden, som der kan handles på”, siger Niels Peter Mortensen.

Inden for én evaluering, kan der nemlig være flere forskellige målgrupper.

”Det kan for eksempel være et kommunalt projekt, der skal evalueres. Direktionen har bestilt evalueringen, men det er ikke nødvendigvis dem, der skal handle – det er frontmedarbejderne i projektet,” siger Niels Peter Mortensen.

Det er vigtigt at holde sig for øje, at de forskellige målgrupper kan have forskellige behov for viden i en evaluering. Undervejs i evalueringen kan det være en god idé at involvere de forskellige målgrupper. På den måde kan ejerskabet til evalueringen blive større for alle og dermed er der større chance for, at evalueringerne bliver brugt til det, de skal, nemlig at skabe viden, som der kan handles på.

”Det er vigtigt at få begge sider med. Man skal både undersøge, hvilken viden direktionen har brug for. Men det er også vigtigt at få medarbejderne med på råd om, hvilken viden de har brug for i deres daglige arbejde.”

Andet råd: En evaluering behøver ikke munde ud i en rapport

Der er ofte en forståelse af, at evalueringer skal afrapporteres som tykke rapporter, men sandheden er at kun meget få læser dem grundigt igennem. Man bør som evaluator ifølge Niels Peter Morten være mere pragmatisk og gøre op med de faste forestillinger om, hvordan en evaluering skal se ud.

”Man kan prøve at spørge sig selv, hvilke fem overskrifter, der er vigtige at få videreformidlet fra evalueringerne. Og så kan man bruge lettere greb til at formidle de overskrifter. Det kan for eksempel være gennem videoklip eller et gå-hjem-møde, hvor resultaterne bliver præsenteret. Kun fantasien sætter grænserne,” siger Niels Peter Mortensen.

At involvere medarbejderne på en ny måde, kan også give inspiration til andre formater, som giver nyt liv til måden at lave evalueringer på:

”Man kan også invitere medarbejderne med ind i maskinrummet og diskutere resultaterne med dem. Man kan spørge, hvad de ser i resultaterne, eller om der er noget, der ikke stemmer. Involverer man medarbejderne, så får de ejerskab – og dermed øger det sandsynligheden for at evalueringen rent faktisk bliver brugt og lever videre i organisationen.”

Derfor er det en god ide at tænke formidling ind allerede tidligt i forløbet.

”Vær bevist om, at evaluering skal bruges til noget og overvej, hvordan man så sætter den viden, man har skabt, til rådighed. Det kan både være en video taget med mobiltelefonen, som man lægger på intranettet eller det kan være, at man rejser sig op til frokost og fortæller om sine resultater.”

Tredje råd: Evaluering er for alle

Det tredje råd lyder, at man ikke altid behøver finde den store værktøjskasse frem for at blive klogere på en proces.

Budskabet lyder, at det er vigtigere at gøre noget end ikke at gøre noget, mener Niels Peter Mortensen.

"En vigtig pointe er, at en dataindsamling også kan være lille og gnidret. Det kan være en kinabog, som man noterer i. Det er en fin datakilde, hvor man kan slå op og gå et par sider tilbage og læse, hvorfor man gjorde det. Vi er alle evaluatorer, som kan gøre vores praksis og handlinger klogere på baggrund af den viden, vi har, og den verden vi ser og spørger ind til.”

Skal du evaluere et innovativt tiltag?

Vil du vide mere om evaluering af innovative tiltag? Center for Offentlig Innovation har lavet Grønspættebogen, der er en praktisk guide til dig, der skal evaluere innovative tiltag. 

Find Grønspættebogen og læs mere om evaluering af innovation her: Evaluering af Innovation